powrót na stronę główną   informacje-materiały

Koło historyczne - Krystyna Makles


PROGRAM KOŁA HISTORYCZNEGO

I ZAŁOŻENIA OGÓLNE:

  • rozwijanie indywidualnych zainteresowań,
  • rozwijanie i doskonalenie umiejętności myślenia historycznego,
  • poznanie warsztatu pracy historyka, doskonalenie własnych umiejętności pracy ,
  • pełniejsze przygotowanie do dalszej edukacji na poziomie studiów wyższych( dla zainteresowanych edukacją historyczną),
  • rozwijanie umiejętności współpracy w zespole oraz korzystania z wiedzy innych ludzi,
  • kształcenie zdolności podejmowania odpowiedzialnych działań,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi środkami komunikowania się i przekazu informacji,
  • rozwijanie umiejętności organizowania własnej pracy,
  • poszerzanie swojej wiedzy w wybranych obszarach.

II CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE :

  • umożliwienie rozwoju własnych zainteresowań i zdolności,
  • kształtowanie umiejętności badawczych uczniów,
  • pogłębianie wiedzy posiadanej przez uczniów, rozwijanie myślenia historycznego,
  • zapoznanie uczniów z warsztatem pracy historyka,
  • problemowe zbieranie źródeł historycznych i umiejętne ich wykorzystanie w samodzielnej pracy badawczej np. na temat środowiska lokalnego,
  • ustalanie faktów historycznych na podstawie źródeł i ich konfrontacja z dotychczasową wiedzą na dany temat,
  • rozwijanie krytycyzmu wobec różnych źródeł wiedzy historycznej oraz krytycznej analizy różnych interpretacji historii,
  • redagowanie tekstów historycznych, umiejętność wypowiadania się na piśmie np. przygotowanie reportażu o wybranym wydarzeniu,
  • pogłębianie umiejętności prezentowania wyników własnej pracy w zróżnicowanych formach oraz kształtowanie zdolności formułowania opinii i wniosków historycznych w formie obszernych wypowiedzi ustnych i pisemnych a także obrony własnych sądów w dyskusji,
  • kształcenie postawy zaangażowania w życie społeczności szkolnej, lokalnej,
  • kształcenie postaw patriotycznych, poczucia przynależności do wspólnoty rodzinnej, lokalnej , regionalnej, narodowej,
  • rozbudzanie szacunku do nagromadzonych przez innych dóbr kultury, szacunku do przeszłości oraz potrzeby zachowania tego dziedzictwa,
  • przygotowanie do dalszej edukacji na poziomie studiów wyższych,
  • zwracanie uwagi na takie wartości w pracy historyka jak: dociekliwość, krytycyzm, samodzielność myślenia, dążenie do prawdy i poszanowanie prawdy, obiektywizm,
  • twórcze i pożyteczne zagospodarowanie wolnego czasu.

III ZADANIA NAUCZYCIELA:

  • wyposaża ucznia w niezbędne umiejętności potrzebne w pracy badawczej historyka,
  • rozbudza zainteresowania uczniów,
  • zachęca do twórczej pracy,
  • kształci postawy konieczne w pracy historyka np. rzetelność, obiektywizm, dociekliwość, dążenie do poznania prawdy, szacunek do odmiennych poglądów,
  • pomaga w poszukiwaniu , opracowywaniu materiałów źródłowych,
  • przydziela uczniom zadania w zależności od ich możliwości intelektualnych oraz zainteresowań,
  • zachęca do podejmowania odpowiedzialnych działań np. uczestnictwo w olimpiadach, konkursach,
  • wdraża do samodzielnej pracy ,
  • zachęca do prezentowania własnych opinii i sądów na różne tematy, krytycznej postawy wobec otaczającej rzeczywistości,
  • kształci postawy zaangażowania w życie szkoły i środowiska lokalnego.

IV TREŚCI NAUCZANIA:

  • Poznanie warsztatu pracy historyka.
    • Co nazywamy warsztatem pracy historyka?
    • Omówienie poszczególnych elementów warsztatu historycznego.
    • Praca z tekstami źródłowymi ( krytyka wewnętrzna i zewnętrzna).
    • Różne klasyfikacje źródeł historycznych.
    • Nauki pomocnicze historii i ich użyteczność w procesie badawczym historyka.
    • Ustalanie faktów historycznych- krótka charakterystyka metod badawczych.
    • Wyjaśnianie i wiązanie faktów historycznych – synteza ( selekcja , porządkowanie faktów; wyjaśnianie , łączenie faktów; odtwarzanie procesu historycznego).
  • Etyka zawodowa historyka.
    • Obiektywizm, dociekliwość, rzetelność, odpowiedzialność.
  • Określamy swoje zainteresowania.
    • Rozmowy na temat indywidualnych zainteresowań, osiągnięć.
    • Określenie tematyki Koła Historycznego na bieżący rok szkolny.
  • Gdzie i jak będziemy szukać informacji na temat interesujących nas wydarzeń.
    • Techniki zbierania materiałów.
    • Szukamy świadków , uczestników wydarzeń.
    • Przygotowujemy się do przeprowadzania wywiadów i ich interpretacji.
    • Szukamy informacji pisanych , pamiątek
  • Zapoznanie się z pracą archiwum i muzeum.
    • Wizyta w Archiwum Państwowym w Jeleniej Górze - zaznajomienie się z pracą i zasobami tej instytucji, poszukiwanie materiałów na interesujące nas tematy.
    • Wyjścia do muzeum- nawiązanie współpracy z Muzeum Miejskim w Szklarskiej Porębie, Towarzystwem Walońskim, zajęcia muzealne, zwiedzanie wystaw, w miarę możliwości wizyty w innych muzeach.

  • Uczymy się pisać prace w oparciu o zgromadzony materiał.
    • Krótka charakterystyka rodzajów prac historycznych.
    • Technika przygotowywania pracy: przypisy, załączniki, materiał ilustracyjny, bibliografia.
    • Przygotowywanie artykułów do gazetki szkolnej z wykorzystaniem komputera.
    • Opracowywanie przez uczniów pracy opisowej na podstawie samodzielnie zgromadzonego materiału.
  • Przygotowujemy się do konkursów i olimpiad.
    • Organizowanie własnej pracy.
    • Docieranie i korzystanie z różnych materiałów , w tym Internetu
  • Prezentujemy wyniki naszych prac.
    • Przygotowywanie wystaw zgromadzonych materiałów.
    • Prowadzenie Kroniki Koła.
    • Opracowywanie plansz tematycznych np. dla Muzeum Szkolnego.
    • Opracowanie trasy wycieczki historycznej po naszej miejscowości.

 

V SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW:

  • określenie i przedstawienie przez uczestników indywidualnych zainteresowań,
  • rozpoznanie oczekiwań i możliwości uczniów,
  • wspólny wybór tematyki zajęć, plan pracy Koła,
  • integracja grupy, praca indywidualna i w grupach,
  • prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera , Internetu,
  • różnorodne formy pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów,
  • tworzenie sytuacji problemowych sprzyjających twórczej pracy,
  • przedstawienie niezbędnych informacji na temat warsztatu pracy historyka, pisania prac historycznych, poszukiwania informacji i ich interpretacja,
  • przydział zadań , określenie czasu ich realizacji,
  • pomoc w poszukiwaniu informacji,
  • nawiązanie współpracy z Muzeum Miejskim i Towarzystwem Walońskim,
  • aktywne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska,
  • spotkania z ciekawymi ludźmi- „żywa historia”.

 

VI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:

  • zna warsztat pracy historyka
  • umie zdobywać , gromadzić i krytycznie analizować materiały źródłowe,
  • umie przeprowadzać wywiady,
  • umie pisać prace z bibliografią, przypisami, materiałem ilustracyjnym ,
  • potrafi prezentować swoje prace np. występuje przed grupą, broni swojego stanowiska, dyskutuje na różne tematy,
  • ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z wybranych obszarów, rozwija swoje zainteresowania,
  • odnosi sukcesy w konkursach i olimpiadach,
  • umie pracować w zespole i samodzielnie, potrafi organizować swoją pracę,
  • uczestniczy w działaniach na rzecz szkoły np. Targach Edukacyjnych promujących szkołę,
  • publikuje swoje artykuły w gazetce szkolnej,
  • zna i współdziała z instytucjami kulturalnymi w swoim mieście,
  • wyrabia w sobie takie cechy jak: dociekliwość , poszanowanie prawdy, tolerancja , poszanowanie opinii innych ludzi, rzetelność, obiektywizm, patriotyzm, poszanowanie zasad demokracji,

VII LITERATURA:

  • J. Maternicki, Cz. Majorek,A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1993
  • J. Maternicki, Szkolne kółka historyczne, Warszawa 1966
  • B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985
  • J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię,Warszawa 1996
  • J. Kuprynowicz, Kształcenie myślenia historycznego (Program zajęć Koła Historycznego w szkole średniej),Wiadomości Historyczne 2001, nr 4, s.230-234
  • A. Matynia, szkolne konkursy historyczne, Wiadomości Historyczne 2001, nr 1, s. 48-51
  • J. Grąziewicz, Dydaktyczna i wychowawcza funkcja wystawy szkolnej, Wiadomości Historyczne 1998, nr 1, s. 48-49
  • J. Sobańska- Bondaruk, O czym warto pamiętać w pracy ze źródłami historycznymi, Wiadomości Historyczne 1997, nr 3, s.169-173

 

VIII EWALUACJA

  • opinie uczniów,
  • ocena rezultatów pracy

 

góra strony