powrót na stronę główną   informacje-materiały

Koło reporterskie - Izabela Frąc


PROGRAM KOŁA REPORTERSKIEGO

I ZAŁOŻENIA OGÓLNE:

  • nauka poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i w piśmie w wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu,
  • poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresach umożliwiających studia wyższe bądź ułatwiających zdobywanie zawodu,
  • rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności,
  • rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
  • planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią odpowiedzialności,
  • skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacja własnego punktu widzenia i uwzględnianie poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do publicznych wystąpień,
  • efektywne współdziałanie w zespole, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie na gruncie zachowania obowiązujących norm,
  • rozwiązywanie problemów w twórczy sposób,
  • poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, efektywne posługiwanie się komputerami i metodami informatyki,
  • odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń i nawyków,
  • rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.

II CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE :

  • pisanie i redagowanie tekstów,
  • wartościowanie różnych zjawisk zachodzących w szkole i poza nią,
  • rozwijanie zainteresowań uczniowskich,
  • aktywne uczestnictwo w życiu szkoły,
  • poznawanie publicystycznych form wypowiedzi:
  • felietonu,
  • recenzji,
  • wywiadu,
  • reportażu.
  • kształcenie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
  • rozwijanie dociekliwości poznawczej,
  • wzmacnianie wiary w swoje możliwości,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru: tolerancji, życzliwości, otwartości, szacunku dla innych,
  • rozwijanie umiejętności gromadzenia i porządkowania materiałów do gazetki, pracy ze słownikami, korzystania ze zbiorów biblioteki przygotowujących do samokształcenia, korzystania z dóbr kultury, tekstów kultury,
  • poznanie specyfiki i kodeksu pracy dziennikarskiej
  • kultura zachowania, języka, rzetelność, uczciwość, szacunek dla innych, prawdomówność, odpowiedzialność.
  • opanowanie umiejętności pracy z magnetofon
  • em i dyktafonem przy przeprowadzaniu wywiadu.
  • rozwijanie umiejętności pracy w zespole, odpowiedzialności i rzetelności,
  • redagowanie gazetki szkolnej.
  • integrowanie uczniów Zespołu Szkół ( gimnazjum, lice
  • um),
  • wspomaganie akcji “Patrona szkoły”,
  • badanie opinii uczniów i nauczycieli na temat kryteriów oceniania , poziomu nauczania, bezpieczeństwa w szkole, imprez szkolnych itp.
  • promowanie liceum
  • pomaganie w rozwiązywaniu problemów życiowych.

 

III ZADANIA NAUCZYCIELA:

  • rozbudza zainteresowania ucznia, zachęca do prób twórczych,
  • zapoznaje z podstawowymi gatunkami dziennikarskimi,
  • pomaga w utrwalaniu nawyków samokształceniowych,
  • przydziela uczniom różne zadania w zależności od ich możliwości intelektualnych oraz zainteresowań,
  • przygotowuje ucznia do wartościowania różnych zjawisk zachodzących w szkole i poza nią,
  • rozwija umiejętności wnikliwego i osobistego stosunku do tekstu,
  • kształci umiejętności formułowania własnych syntetycznych ocen i opinii,
  • kształci sprawności językowe, umiejętności logicznego myślenia, wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
  • wpaja uczniom nawyki czynnego uczestnictwa w życiu środowiska szkolnego i miejskiego,
  • kształci umiejętności świadomego, celowego i krytycznego korzystania z różnych źródeł informacji,
  • kształci umiejętności tworzenia gazetki szkolnej,
  • rozbudza ambicje dążenia do wielkich celów życiowych,
  • wdraża kodeks pracy dziennikarskiej,
  • przygotowuje do świadomego korzystania z mass mediów,
  • wprowadza w świat mediów oraz zapoznaje z podstawowymi procesami komunikowania się ludzi,
  • pomaga w organizowaniu przedsięwzięć szkolnych, np. balu integracyjnego.

IV TREŚCI NAUCZANIA:

  • Tytułowanie i dzielenie tekstów
  • :
  • Jak tytułować
  • ?
  • Jak
  • zapowiadać teksty?
  • Jak
  • dzielić teksty?
  • Informacja, czyli sedno dziennikarstwa:
  • Ustalamy reguły obowiązujące w informacji.
  • J
  • ak redagować informację?
  • Uczymy
  • się precyzji w informowaniu.
  • Historii literatury
  • nadajemy kształt informacji.
  • Gdy
  • informacja staje się sprawozdaniem...
  • Analizujemy i piszemy dobre sprawozdania.
  • Uczymy się pisania artykułu problemowego.
  • gromadzimy argumenty i szukamy wyrazów dla podkreślenia własnej racji.
  • Uczymy
  • się nie zgadzać.
  • Jak b
  • udować dyskurs?
  • Komentarz, czyli mówienie wprost.
  • Komentarz a publicystyka.
  • Felieton, czyli niezobowiązująco, ale zobowiązująco.
  • Recenzja, czyli między informacją a krytyką.
  • Wywiad, czyli jak pokazać rozmówcę.
  • Jak przygotować się do wywiadu.
  • Jak
  • rozmawiać?
  • Jak
  • zacząć i zakończyć wywiad?
  • U
  • kładamy pytania na spotkanie ze znaną osobą.
  • Praca z magnetofonem i dyktafonem przy przeprowadzaniu wywiadu.
  • Przeprowadzamy wywiady z wybranymi osobami.
  • Reportaż, czyli dochodzenie do prawdy.
  • O
  • czym może być reportaż?
  • Ustalamy tematy naszych reportaży.
  • P
  • rzekształcamy rozprawki i charakterystyki postaci w reportaże.
  • Problemy reportera.
  • Tworzenie tekstów publicystycznych za pomocą edytora tekstu:
  • W
  • jaki sposób ustalić i zmienić parametry czcionki?
  • Formatowanie tekstu – wyrównywanie
  • do lewej, do prawej, wyśrodkowanie, justowanie.
  • Jak podno
  • sić poziomy nagłówków za pomocą paska narzędzi ?
  • Jak tworzyć kolumny w dokumencie?
  • Jak
  • zmieniać liczbę kolumn w różnych miejscach dokumentu?
  • Jak
  • wstawiać znak podziału kolumny i dodawać linie między kolumnami?
  • Jak
  • rozmieszczać tekst w polu tekstowym?
  • Jak t
  • worzyć inicjały?
  • Jak
  • przenosić wyrazy na końcu wierszy?
  • Jak
  • tworzyć linie i figury w dokumencie?
  • Wykonywanie operacji na blokach tekstu w tym samym dokumencie tekstowym:
  1. kopiowanie,
  2. wycinanie,
  3. wklejanie.

- Wklejanie fragmentów tekstu do innych dokumentów tekstowych.

  • Jak łączyć dokumenty?
  • Zasady stosowania tabulatorów.
  • Zasady
  • włączania tabel do tekstów.
  • Zasady
  • pracy z długim tekstem.
  • Jak
  • wstawić rysunek do tekstu?
  • Wklejanie do dokumentów tekstowych fragmentów rysunków utworzonych w edytorze graficznych.
  • Składanie gazetki szkolnej
  • Rozprowadzanie gazetki szkolnej.
  • Aktywne uczestniczenie w imprezach szkolnych.
  • Układamy ankiety szkolne
  • Przeprowadzamy i analizujemy ankiety szkole.
  • Poznajemy
  • pracę lokalnej gazetki szkolnej i nawiązujemy współpracę z jej Redaktorem Naczelnym.
  • Organizujemy
  • karnawałowy bal przebierańców.
  • Uczestniczymy na Targach Edukacyjnych w Jeleniej Górze.
  • Przy
  • współpracy z p. Pedagog odpowiadamy na listy uczniów,

 

V SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW:

  • zapoznanie się z nauczaną grupą, jej wiedzą ogólną i indywidualnymi zainteresowaniami poprzez pogadankę,
  • pozwolenie członkom grupy na poznanie się pod kątem zainteresowań reporterskich,
  • przedstawienie grupie celów spotkań,
  • prowokowanie do dyskusji nad zagadnieniami, które inter
  • esują uczniów,
  • stopniowe poznawanie publicystycznych form wypowiedzi,
  • prowadzenie zajęć w sali komputerowej,
  • wyznaczanie zadań o różnorodnej tematyce, zmuszające ucznia do precyzowania własnego stanowiska,
  • praca w małych grupach,
  • wspólnie z uczniami wynajdywać materiały uzupełniające, czytanie ich i analizowanie,
  • tworzenie w czasie zajęć różnych tekstów publicystycznych, następnie czytanie, omawianie i wspólna ocena,
  • składanie gazetki szkolnej,
  • aktywne uczestniczenie w życiu środowiska,
  • nawiązanie współpracy z gazetą lokalną,
  • organizowanie wraz z grupą imprez szkolnych i konkursów.

 

VI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:

  • tworzy teksty o różnym charakterze,
  • formułuje pytania, informacje, oceny, uzasadnienia, komentarze,
  • uczestniczy w redagowaniu gazetki szkolnej
  • comiesięcznie wraz z grupą składa gazetkę szkolną,
  • uczestniczy w promocji szkoły na Targach Edukacyjnych,
  • aktywnie i świadomie uczestniczy w życiu szkoły,
  • wartościuje zjawiska współczesnego życia kulturalnego,
  • uczestniczy w organizacji imprez szkolnych,
  • publikuje swoje artykuły w gazetce szkolnej i lokalnej,
  • rozwija swoje zainteresowania,
  • umie
  • wykorzystać multimedialne źródła informacji, gromadzi i przetwarza wiadomości, sporządza bazy danych, dokonuje zapisów audio i wideo,
  • sprawnie posługuje się komputerem przy tworzeniu tekstów,
  • jest świadom własnej wartości i rozumie, jaki wpływ na kształtowanie jego osobowości ma kultura,
  • ceni ideę porozumiewania i tolerancji jako najważniejszą w kształtowaniu stosunków między ludźmi,
  • rozwija, doskonali i kształtuje swoją osobowość.

VII LITERATURA:

  • Stanisław Bortnowski,
  • Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999
  • Edukacja terapeutyczna, pod red. J.
  • Jastrząb, Toruń 2002
  • Ewa Biernacka, Wilga Herman, Jak pisać wypracowanie, Warszawa 2002

 

VIII UWAGI KOŃCOWE:

  • Tematyka
  • tekstów zamieszczanych w kolejnych numerach gazetki jest ściśle powiązana z kalendarium wydarzeń szkolnych.

IX EWALUACJA:

  • ocena gazetki przez innych ( przeprowadzenie ankiety szkolnej )
  • zbieranie informacji na temat gazetki poprzez
  • kolportaż gazetki wśród nauczycieli, uczniów, rodziców i gości szkoły.

 

góra strony