powrót na stronę główną
informacje-materiały
Koło reporterskie - Izabela Frąc
PROGRAM KOŁA
REPORTERSKIEGO
I ZAŁOŻENIA OGÓLNE:
- nauka poprawnego i swobodnego
wypowiadania się w mowie i w piśmie w wykorzystaniem różnorodnych środków
wyrazu,
- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresach
umożliwiających studia wyższe bądź ułatwiających zdobywanie zawodu,
- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności,
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
- planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią
odpowiedzialności,
- skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacja własnego
punktu widzenia i uwzględnianie poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się
językiem ojczystym, przygotowanie do publicznych wystąpień,
- efektywne współdziałanie w zespole, budowanie więzi międzyludzkich,
podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie na gruncie
zachowania obowiązujących norm,
- rozwiązywanie problemów w twórczy sposób,
- poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł,
efektywne posługiwanie się komputerami i metodami informatyki,
- odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych
doświadczeń i nawyków,
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
II CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE :
- pisanie i redagowanie tekstów,
- wartościowanie różnych zjawisk
zachodzących w szkole i poza nią,
- rozwijanie zainteresowań uczniowskich,
- aktywne uczestnictwo w życiu szkoły,
- poznawanie publicystycznych form wypowiedzi:
- felietonu,
- recenzji,
- wywiadu,
- reportażu.
- kształcenie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich
poglądów.
- rozwijanie dociekliwości poznawczej,
- wzmacnianie wiary w swoje możliwości,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru: tolerancji, życzliwości,
otwartości, szacunku dla innych,
- rozwijanie umiejętności gromadzenia i porządkowania materiałów do gazetki,
pracy ze słownikami, korzystania ze zbiorów biblioteki przygotowujących do
samokształcenia, korzystania z dóbr kultury, tekstów kultury,
- poznanie specyfiki i kodeksu pracy dziennikarskiej
- kultura zachowania, języka,
rzetelność, uczciwość, szacunek dla innych, prawdomówność, odpowiedzialność.
- opanowanie umiejętności pracy z
magnetofon
em i dyktafonem przy przeprowadzaniu wywiadu.
- rozwijanie umiejętności pracy w
zespole, odpowiedzialności i rzetelności,
- redagowanie gazetki szkolnej.
- integrowanie uczniów Zespołu
Szkół ( gimnazjum, lice
um),
- wspomaganie akcji “Patrona
szkoły”,
- badanie opinii uczniów i nauczycieli na temat kryteriów oceniania , poziomu
nauczania, bezpieczeństwa w szkole, imprez szkolnych itp.
- promowanie liceum
- pomaganie w rozwiązywaniu
problemów życiowych.
III ZADANIA NAUCZYCIELA:
- rozbudza zainteresowania ucznia,
zachęca do prób twórczych,
- zapoznaje z podstawowymi gatunkami dziennikarskimi,
- pomaga w utrwalaniu nawyków
samokształceniowych,
- przydziela uczniom różne zadania w zależności od ich możliwości
intelektualnych oraz zainteresowań,
- przygotowuje ucznia do wartościowania różnych zjawisk zachodzących w szkole
i poza nią,
- rozwija umiejętności wnikliwego i osobistego stosunku do tekstu,
- kształci umiejętności formułowania własnych syntetycznych ocen i opinii,
- kształci sprawności językowe, umiejętności logicznego myślenia, wyrażania
własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
- wpaja uczniom nawyki czynnego uczestnictwa w życiu środowiska szkolnego i
miejskiego,
- kształci umiejętności świadomego,
celowego i krytycznego korzystania z różnych źródeł informacji,
- kształci umiejętności tworzenia gazetki szkolnej,
- rozbudza ambicje dążenia do wielkich celów życiowych,
- wdraża kodeks pracy dziennikarskiej,
- przygotowuje do świadomego korzystania z mass mediów,
- wprowadza w świat mediów oraz zapoznaje z podstawowymi procesami
komunikowania się ludzi,
- pomaga w organizowaniu przedsięwzięć szkolnych, np. balu integracyjnego.
IV TREŚCI NAUCZANIA:
- Tytułowanie i dzielenie tekstów
:
- Jak tytułować
?
- Jak
zapowiadać teksty?
- Jak
dzielić
teksty?
- Informacja, czyli sedno dziennikarstwa:
- Ustalamy reguły obowiązujące w
informacji.
- J
ak redagować
informację?
- Uczymy
się
precyzji w informowaniu.
- Historii literatury
nadajemy kształt informacji.
- Gdy
informacja staje się sprawozdaniem...
- Analizujemy i piszemy dobre sprawozdania.
- Uczymy się pisania artykułu
problemowego.
- gromadzimy argumenty i szukamy wyrazów dla podkreślenia własnej racji.
- Uczymy
się
nie zgadzać.
- Jak b
udować
dyskurs?
- Komentarz, czyli mówienie wprost.
- Komentarz a publicystyka.
- Felieton, czyli niezobowiązująco,
ale zobowiązująco.
- Recenzja, czyli między informacją a krytyką.
- Wywiad, czyli jak pokazać rozmówcę.
- Jak przygotować się do wywiadu.
- Jak
rozmawiać?
- Jak
zacząć i
zakończyć wywiad?
- U
kładamy
pytania na spotkanie ze znaną osobą.
- Praca z magnetofonem i dyktafonem przy przeprowadzaniu
wywiadu.
- Przeprowadzamy wywiady z wybranymi osobami.
- Reportaż, czyli dochodzenie do
prawdy.
- O
czym może
być reportaż?
- Ustalamy tematy naszych reportaży.
- P
rzekształcamy
rozprawki i charakterystyki postaci w
reportaże.
- Problemy reportera.
- Tworzenie tekstów
publicystycznych za pomocą edytora tekstu:
- W
jaki sposób
ustalić i zmienić parametry czcionki?
- Formatowanie tekstu – wyrównywanie
do lewej, do prawej, wyśrodkowanie, justowanie.
- Jak podno
sić
poziomy nagłówków za pomocą paska narzędzi ?
- Jak tworzyć kolumny w dokumencie?
- Jak
zmieniać
liczbę kolumn w różnych miejscach dokumentu?
- Jak
wstawiać
znak podziału kolumny i dodawać linie między kolumnami?
- Jak
rozmieszczać tekst w polu tekstowym?
- Jak t
worzyć
inicjały?
- Jak
przenosić
wyrazy na końcu wierszy?
- Jak
tworzyć
linie i figury w dokumencie?
- Wykonywanie operacji na blokach tekstu w tym samym
dokumencie tekstowym:
- kopiowanie,
- wycinanie,
- wklejanie.
- Wklejanie fragmentów tekstu do innych dokumentów tekstowych.
- Jak łączyć dokumenty?
- Zasady stosowania tabulatorów.
- Zasady
włączania tabel do
tekstów.
- Zasady
pracy
z długim tekstem.
- Jak
wstawić
rysunek do tekstu?
- Wklejanie do dokumentów tekstowych fragmentów rysunków
utworzonych w edytorze graficznych.
- Składanie
gazetki szkolnej
- Rozprowadzanie gazetki szkolnej.
- Aktywne uczestniczenie w imprezach szkolnych.
- Układamy ankiety szkolne
- Przeprowadzamy i analizujemy ankiety szkole.
- Poznajemy
pracę
lokalnej gazetki szkolnej i
nawiązujemy współpracę z jej Redaktorem Naczelnym.
- Organizujemy
karnawałowy bal
przebierańców.
- Uczestniczymy na Targach Edukacyjnych w Jeleniej Górze.
- Przy
współpracy z p. Pedagog odpowiadamy
na listy uczniów,
V SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW:
- zapoznanie się z nauczaną grupą,
jej wiedzą ogólną i indywidualnymi zainteresowaniami poprzez pogadankę,
- pozwolenie członkom grupy na poznanie się pod kątem zainteresowań
reporterskich,
- przedstawienie grupie celów spotkań,
- prowokowanie do dyskusji nad zagadnieniami, które inter
esują
uczniów,
- stopniowe poznawanie publicystycznych form wypowiedzi,
- prowadzenie zajęć w sali
komputerowej,
- wyznaczanie zadań o różnorodnej tematyce, zmuszające ucznia do precyzowania
własnego stanowiska,
- praca w małych grupach,
- wspólnie z uczniami wynajdywać materiały uzupełniające, czytanie ich i
analizowanie,
- tworzenie w czasie zajęć różnych tekstów publicystycznych, następnie
czytanie, omawianie i wspólna ocena,
- składanie gazetki szkolnej,
- aktywne uczestniczenie w życiu środowiska,
- nawiązanie współpracy z gazetą lokalną,
- organizowanie wraz z grupą imprez szkolnych i konkursów.
VI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIA:
- tworzy teksty o różnym charakterze,
- formułuje pytania, informacje, oceny, uzasadnienia, komentarze,
- uczestniczy w redagowaniu gazetki szkolnej
- comiesięcznie wraz z grupą składa gazetkę szkolną,
- uczestniczy w promocji szkoły na Targach Edukacyjnych,
- aktywnie i świadomie uczestniczy w życiu szkoły,
- wartościuje zjawiska współczesnego życia kulturalnego,
- uczestniczy w organizacji imprez szkolnych,
- publikuje swoje artykuły w gazetce szkolnej i lokalnej,
- rozwija swoje zainteresowania,
- umie
wykorzystać
multimedialne źródła informacji, gromadzi i przetwarza wiadomości, sporządza
bazy danych, dokonuje zapisów audio i wideo,
- sprawnie posługuje się komputerem przy tworzeniu tekstów,
- jest świadom własnej wartości i rozumie, jaki wpływ na kształtowanie jego
osobowości ma kultura,
- ceni ideę porozumiewania i tolerancji jako najważniejszą w kształtowaniu
stosunków między ludźmi,
- rozwija, doskonali i kształtuje swoją osobowość.
VII LITERATURA:
- Stanisław Bortnowski,
Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999
- Edukacja terapeutyczna, pod red. J.
Jastrząb, Toruń 2002
- Ewa Biernacka, Wilga Herman, Jak
pisać wypracowanie, Warszawa 2002
VIII UWAGI KOŃCOWE:
- Tematyka
tekstów zamieszczanych w kolejnych numerach gazetki jest ściśle powiązana z
kalendarium wydarzeń szkolnych.
IX EWALUACJA:
- ocena gazetki przez innych ( przeprowadzenie ankiety
szkolnej )
- zbieranie informacji na temat gazetki poprzez
kolportaż gazetki wśród nauczycieli, uczniów, rodziców i
gości szkoły.
góra strony
|