powrót na stronę
główną powrót >>materiały do przedmiotów
Informatyka - Maciej Dymarski
"Od zera... do komputera"- folder do ekspozycji
Historia
komputera -kalendarium
Generacje komputerów
Humor komputerowy
góra strony
"Od zera
... do komputera" - folder do
ekspozycji
ZERO
Czym jest
zero ?
To najmniejsza z cyfr . Najstarsze dokumenty zawierające znaki liczb
sięgają czwartego tysiąclecia p.n.e . Niepodobna ustalić kiedy pojawił
się znak graficzny i pojęcie zera , ale stało to się zdecydowanie
później . Wyraz zero pochodzi od arabskiego wyrazu sifr
oznaczającego zero. Zero nie jest jednak wynalazkiem arabskim. Arabowie
zaczerpnęli je od Hindusów ( tak jak i pozostałe cyfry) a
ponieważ byli narodem, dzięki któremu ten system zapisywania
cyfr przeniknął do Europy, stąd zwyczaj panujący do dzisiaj nazywania
ich "arabskimi". Zero pojawia się w dziele uczonego indyjskiego
Arjabhaty "Surjasiddhanta", które to dzieło w zachowaniu
swej postaci sięga V wieku. Użyty jest tam termin
siunia , który znaczy pustkę - zero. Zero było
zapisywane początkowo jako punkt, jeszcze dziś w Turcji , Egipcie i
krajach Bliskiego wschodu zero zapisuje się w kształcie kropki
czworokątnej.
Ludzkości potrzebne
było ponad cztery tysiące lat, by od momentu posłużenia się liczbami,
posłużyć się również pojęciem i symbolem zera.
Ale czemu tu się dziwić, zero - coś czego nie ma - kto z nas to
rozumie?
Czy można to w ogóle zrozumieć ?
SYSTEMY LICZENIA
Dlaczego
chcę tutaj mówić o systemach liczenia ?
Otóż komputery wykorzystują inny system liczenia niż ten, z
którego korzystamy na co dzień.
Na co dzień posługujemy się systemem dziesiątkowym. Potrzebne nam jest
do tego dziesięć cyfr : 1,2,3,4,5,6,7,8,9 i oczywiście nasze ulubione
zero. Znaki graficzne oznaczające poszczególne cyfry
zmieniały się na przełomie wieków.
Tablica
znaków graficznych cyfr
Dlaczego posługujemy się systemem dziesiątkowym ?
Można próbować się domyślić. Człowiek posiada dziesięć
palców i zanim powstały jakiekolwiek urządzenia do liczenia,
palce zawsze były "pod ręką"
Liczba dziesięć jako podstawa liczenia, liczba dziesięć a więc
również jej wielokrotności - sto, tysiąc, milion - czyli 102,
103, 106
Pewien problem się zaczyna się pojawiać, gdy używamy dużych liczb,
chodzi przede wszystkim o nazwy dla tych liczb.
Tysiąc tysięcy to milion - nazwa używana przez Rzymian.
Ta końcówka lion oraz
wyrazy łacińskie i mamy gotowe nazwy dużych liczb a więc:
Milion milionów = 1012 = 102·6
(podwójnie do szóstej czyli po łacinie bis+lion
daje nam nazwę:) bilion
Milion bilionów = 1018 = 103·6
(trzy - tres)
trylion
Milion trylionów = 1024 = 104·6
(cztery - quattour)
kwadrylion
Milion kwadrylionów = 1030 = 105·6
(pięć - quinque)
kwintylion
Milion kwintylionów = 1036 = 106·6
(sześć - sex)
sekstylion
Milion sekstylionów = 1042 = 107·6
(siedem-septem)
septylion
Milion septylinów = 1048 = 108·6
(osiem-octo)
oktylion
Milion oktylionów = 1054 = 109·6
(dziewięć-novem)
nonylion
Milion nonylionów = 1060 = 1010·6
(dziesięć-docem)decylion
A już całkiem duża liczba np.
10600 = 10100·6
( centrum - sto ) centylion
Niestety nie we wszystkich krajach nazwa liczby odzwierciedla tę samą
wartość liczby np. dla nas - miliard to tysiąc milionów
czyli 109 natomiast w Ameryce przez miliard
rozumie się 108 a więc sto milionów.
Dlatego jednak najlepiej zapisywać liczby w postaci potęgi liczby
dziesięć.
Wszystkie systemy liczenia ( bo można liczyć
używając innych systemów niż dziesiętny - lecz o tym za
chwilę ) są systemami pozycyjnymi.
Cyfra w zależności od pozycji na jakiej stoi ma odpowiednią wagę.
Czyli mamy w systemie dziesiątkowym pozycję jedności, dziesiątek,
setek, tysięcy itd.
Dla przykładu liczba 3679 to 9 jedności, 7 dziesiątek, 6 setek i 3
tysiące i to jest dla nas oczywiste.
Jak by wyglądała ta liczba gdybyśmy zapisali ją w postaci sumy
iloczynów?
3679= 3 · 1000 + 6 · 100 + 7 · 10 + 9
· 1
lub w odwrotnej kolejności (prawo przemienności)
9 · 1 + 7 · 10 + 6 · 100 + 3
· 1000
a to można zapisać
9 · 100 + 7 · 101
+ 6 · 102 + 3 · 103
w dalszym ciągu jest to liczba 3679
powstaje więc ogólny wzór na wartość liczby
zapisanej w systemie dziesiątkowym
w=b0 · 100 + b1
· 101 + b2
· 102 +
··· + bn
· 10n gdzie bn
- cyfra stojąca na n-tej pozycji
Po co ten wzór?
Żeby lepiej zrozumieć, że można używać dowolnego systemu liczenia.
Liczba to ciąg cyfr używanych w danym systemie, wartość każdej z nich
zależy od pozycji, na której stoi, a waga pozycji zależy od
kolejnej potęgi podstawy systemu.
W systemie dziesiątkowym podstawą systemu jest dziesięć
i tyloma cyframi też system się posługuje.
Co będzie podstawą w systemie dwójkowym ?
Oczywiście - dwa i będą tylko dwie cyfry ( 0,1 ).
A w piątkowym ? -pięć i cyfry ( 0,1,2,3,4 ),
w szesnastkowym - szesnaście i cyfry
(0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F) - że tu pojawiły się litery - po po
prostu łatwiej było przyjąć znane znaki graficzne, niż wymyślać jakieś
nowe oznaczenia cyfr) itd.
Można liczyć w dowolnym systemie.
My krótko spojrzymy na system dwójkowy - bo jak
się okazuje takim systemem posługuje się nasz komputer.
Dlaczego przyjęto
system dwójkowy ?
Z czysto praktycznych względów - łatwiej technicznie jest
rozpoznać dwa stany ( np. impuls elektryczny lub jego brak a więc 1 lub
0 ) niż dziesięć różnych stanów. Poza tym przy
przesyle informacji nawet przy dużych zniekształceniach musimy tylko
stwierdzić czy jest impuls czy go nie ma ( czy jest nośnik magnetyczny
namagnesowany czy nie - dyskietka, czy jest na nośniku optycznym
wgłębienie czy go nie ma - płyta CD ) co w konsekwencji daje nam
pewność przesyłu i zapisu informacji.
A system dwójkowy równie dobrze nadaje się do
zapisu liczb i operacji na nich jak system dziesiątkowy.
Naszej wyobraźni przyzwyczajonej do dziesiątkowego jest tylko to
trudniej przyswoić.
System dwójkowy czyli każda liczba zapisana jest przy pomocy
cyfr 0 i 1
Weźmy np. taką liczbę 10011 na pierwszy rzut oka
nie znamy jej wartości,ale znamy przecież wzór, trzeba tylko
zamienić w nim podstawę potęgi z 10 na 2 i już mamy nowy
wzór :
W=b0 · 20 + b1
· 21 + b2
· 22 +
··· + bn
· 2n
trzeba tylko pamiętać o tym, że jest to system pozycyjny i wpisując
cyfry z konkretnej liczby musimy je wpisać na odpowiedniej pozycji (
zaczynając od prawej - od pozycji najmniej znaczącej),
a więc jaką wartość w systemie dziesiątkowym ma liczba 10011
W=1 · 20 + 1 · 21
+ 0 · 22 + 0 · 23
+ 1 · 24
a więc
W = 1 · 1 + 1 · 2 + 0 · 4 + 0
· 8 + 1 · 16
W = 19 czyli jesteśmy w stanie zrozumieć już teraz wartość liczby 10011
A zatem liczba zapisana jako 10011 w systemie
dwójkowym to liczba 19 w systemie
dziesiątkowym. Proste - prawda ?
Przy odpowiedniej wprawie zauważymy,
że 11111 to liczba 31
a 11111111 to liczba 255
trzeba tylko znać kolejne potęgi liczby 2 i już.
Nie ma jednak takiej potrzeby przeliczania, komputer świetnie sam sobie
poradzi z systemem dwójkowym.
Widać teraz jak ważne jest tu zero, to połowa
systemu.
Komputer posługując się systemem dwójkowym przetwarza i
wykonuje operacje na ciągach zero - jedynek.
Związane są z tym pojęcia bit i bajt - podstawowe dla informatyki.
Bit(binary digit - cyfra dwójkowa)
to podstawowa jednostka informacji, może przyjmować umowne wartości 0
lub 1 i odpowiada dwóm rozróżnialnym stanom
nośnika elektrycznego, magnetycznego, optycznego itd.
Bajt(binary term - wyrażenie
dwójkowe) to najmniejsza jednostka
pamięci - składa się z 8 bitów i przy przechowywaniu
informacji znakowej umożliwia zapisanie jednego znaku graficznego (oczywiście dzieje się to w kodzie ASCII).
Wielokrotności bajta to kilobajt, megabajt, gigabajt.
Ponieważ mamy do czynienia z systemem dwójkowym to 1
kilobajt nie jest równy 1000 bajtów lecz 1024 bo
podstawą liczenia w systemie dwójkowym jest liczba 2 a 210
to właśnie 1024
MASZYNY LICZĄCE
Ludzie na pewnym etapie
swojego rozwoju doszli do momentu, gdy nie wystarczyły już do liczenia
ręce i rozpoczął się w historii ludzkości rozdział
przyrządów, później maszyn, wspomagających
liczenie.
Pierwszym takim przyrządem był stosowany przez Greków a
później Rzymian ( wspomniany przez historyka greckiego
Herodota - V wiek p.n.e.) abacus ( abak)
Prosta deska, na którą sypano piasek, przeciągano
równoległe i w jednakowych odstępach rysy a rachunki
wykonywano za pomocą kamyków.
Poszczególne kolumny oznaczały jedności, dziesiątki, setki
itd. Następny krok to zamiast piasku zrobiono wyżłobienia w desce a
zamiast kamyków pojawiły w tych wyżłobieniach przesuwane
kulki. Przy pomocy abakusa potrafiono dodawać, odejmować i mnożyć.
Na podobnych zasadach jak
abacusa były oparte wykorzystywane w innych krajach przyrządy do
liczenia np. w Japonii - soroban, w Chinach - swanpan, w Rosji -
szczoty, w Polsce - liczydła.
Popularne
do dzisiaj liczydło
W Persji, Chinach, krajach Amerkyki Południowej używano jako pomocy do
liczenia węzłów wiązanych na sznurkach przykładem może być
liczydło sznurowane używane przez Inków - quipu (czyt.
Kipu)
Kolejny krok to stosowanie przy obliczeniach przybliżonych (do trzech
cyfr znaczących) suwaków logarytmicznych. Wykonane
najczęściej z drewnianych listewek połączonych brzegami tak aby mogły
się swobodnie przesuwać. Na obu jest naniesiona odpowiednia skala.
Manewrując listewkami można mnożyć, dzielić, potęgować lub
pierwiastkować zarówno liczby całkowite i ułamkowe.
Suwak logarytmiczny wykonany z tworzywa sztucznego
Pierwsze mechaniczne urządzenia dla celów obliczeniowych
pojawiły się w XVII wieku.
N I E K T
Ó R E
E K S
P O N A T Y
Z
E K S P O Z Y C J I
:
Maszyna
zwana popularnie "kręciołkiem" typ KR-13 , wyprodukowana przez polskie
Zakłady Metalowe Predom Mesko
Bardziej
rozbudowany "kręciołek", maszyna wyprodukowana w chińskich zakładach
SHANGHAI CALCULATOR & TYPEWRITER MFG. WORKS o nazwie Flaying
Fish Calkulator - typ JSY 20
Maszyna
elektryczna z taśmą papierową wyprodukowana przez I.I.S. ELEKTRO MURES
TG.-MURES
Ascota
314 - wyprodukowana przez BUROMASCHINEN-EXPORT GMBH
Przenośna
maszyna do pisania "Olympia"
Typowa
gra telewizyjna - urządzenie specjalnie skonstruowane do grania,
podłączane do telewizora, dopinając cartridge'a można było wymieniać
gry
Jeden
z pierwszych komputerów domowych ZX-Spectrum popularnie
nazywany "trumienką" ze względu na kształt, dane czytane z taśmy
magnetycznej ze zwykłego magnetofonu kasetowego, jako monitor
mógł służyć telewizor
TIMEX
COMPUTER 2048 - podobnej klasy komputer co ZX-Spectrum - służący przede
wszystkim do gier, można było pisać programy w języku BASIC
Bardzo
popularny w Polsce komputer, na którym ja również
stawiałem pierwsze kroki, COMMODORE-64 , krótko C-64
posiadający rewelacyjną pojemność pamięci RAM - 64 kilobajty
. Firma Commodore produkowała specjalnie magnetofony do swoich
zestawów
Firma
Schneider magnetofon umieściła w tej samej obudowie co komputer ( CPC
464 ), do zestawu wyprodukowano monitor (Green Monitor GT 65)
Kolejnym
krokiem firmy Schneider ,gdy nośnikami informacji stały się dyskietki
było umieszczenie w tej samej obudowie stacji dysków
(Nowością był zaproponowany przez firmę standard dyskietek 3''
W
momencie wprowadzenia dyskietek zamiast magnetofonu do komputera
podłączano stację dysków - stacja dysków na
dyskietkę 5,25''
Podwójna
stacja dysków do komputera firmy Schneider na dyskietki 3''
A
tak wyglądała ewolucja dyskietek : dyskietka 8'', dyskietka 5,25'',
dyskietka 3,5'' (obecnie istniejący standard), i dyskietka 3'' oraz
płyty CD - nowy nośnik, który na dobre zadomowił się na
rynku.
góra strony
Informacje zebrane z
literatury i prasy technicznej umieściłem w poniższym zestawieniu
Historia komputera - kalendarium
|
3000
p.n.e. |
|
-
Wczesna forma liczydeł używana w Azji |
|
876
n.e. |
|
-
Pierwsze, zarejestrowane w Indiach, użycie symbolu 0
|
|
1620
r. |
|
-
Edmund Gunter z Anglii wynajduje suwak logarytmiczny, który
stanie się protoplastą kalkulatora |
|
1623
r. |
|
-
Wilhelm Schickald - buduje drewniane urządzenie dodające liczby
kilkucyfrowe |
|
1642
r. |
|
-
Blaise Pascal projektuje pierwszy mechaniczny sumator, zwany
później "pascaliną" który buduje żeby ulżyć w
pracy swojemu ojcu-celnikowi |
|
Początek
XVII w. |
|
-
John Neper pisze dzieło o logarytmach ,opracowuje system wspomagający
wykonywanie mnożenia zwany "pałeczkami Nepera" -sprowadzenie mnożenia
do serii dodawań |
|
1673-79
(1694 r.) |
|
-
Gotfried Leibniz konstruuje prymitywny arytmometr wykonujący cztery
działania ( odkrył na nowo pochodzący ze starożytnych Chin system
dwójkowy) |
|
1728
r. |
|
-
Falcon zastosował kartę perforowaną w automatycznym krośnie tkackim ale
dopiero krosna Jacquarda w 1798 r. odniosły sukces, kod dziurkowy
zamieniał się na żądany wzór |
|
1769-1842
|
|
-Abraham
Stern (zegarmistrz) konstruuje serię maszyn,które
oprócz działań podstawowych wyciągały pierwiastki
|
|
1812
r. |
|
-
Robotnik Ned Ludd zachęca innych robotników, by zniszczyli
maszyny zastępujące człowieka, gdyż obawia się utraty pracy. Terminu
"Luddite" używano później na określenie oponentów
technologii. |
|
1832
r. |
|
-
Charles Babbage - pomysł maszyny różnicowej -mechaniczny
kalkulator składający się z 25 tys.elem. z metali kolorowych
,dokładność do 21 miejsc po przecinku - zbyt kosztowna budowa na
możliwości Babbage'a, zmontowano tylko fragment złożony z 2 tys.
elementów ( w 1991 r. Science Museum odtworzyło maszynę
różnicową -też fragment). |
|
1834
r. |
|
-
Charles Babbage projektuje pierwszy komputer sterowany instrukcjami
zewnętrznymi wykorzystując karty perforowane ( maszyna analityczna ).
Niestety, z powodu braku funduszy komputer nigdy nie zostaje zbudowany.
|
|
1854
r. |
|
-
George Boole publikuje uwagi na temat symboli logicznych,
które sto lat później staną się podstawą
działania komputerów. |
|
1857
r. |
|
-
Sir Charles Wheatstone wprowadza taśmę papierową w rolkach,
która może służyć do zapisywania i odczytywania danych
|
|
1876
r. |
|
-
Aleksander Graham Bell w wieku 27 lat opatentowuje wynalazek telefonu
|
|
1890
r. |
|
-
Herman Hollerith projektuje maszynę wykorzystującą karty dziurkowane (
tabulator), co pozwala amerykańskim instytucjom zajmującym się spisami
ludności zredukować czas obliczania danych z dziesięciu lat do dwu i
pół roku |
|
1896
r. |
|
-
Herman Hollerith zakłada firmę Tabulating Machine Company
|
|
1897
r. |
|
-
Karl Braun wynajduje lampę katodową |
|
1911
r. |
|
-
H.Hollerith sprzedaje swoją firmę, która łącząc się z inną
tworzy firmę IBM |
|
1918
r. |
|
-
Dwóch wynalazców buduje maszynę liczącą
wykorzystującą liczby w postaci zerojedynkowej |
|
1937
r. |
|
-
William Hewlett i David Packard zakładają firmę HP w garażu w Palo Alto
w Kalifornii. Konrad Zuse produkuje pierwszy komputer używający kodu
binarnego |
|
1938
r. |
|
-Georges
Stibitz i Samuel Wiliams budują Complex Number Computer,
który zawiera 400 przekaźników telefonicznych i
jest podłączony do trzech dalekopisów ,
prekursorów nowoczesnych terminali |
|
1944
r. |
|
-
Inżynierowie z Harvardu budują komputer MARK I ( na przekaźnikach ),
ale wkrótce ulega on uszkodzeniu |
|
1946
r. |
|
-
Inżynierowie z Uniwersytetu Pensylwania demonstrują ENIAC -Electronic
Numerical Integrator and Computer ,pierwszy elektroniczny komputer
ogólnego zastosowania (zbudowany na lampach elektronowych -
ok.18 tys. lamp, używał systemu dziesiątkowego, brak rozdziału między
funkcjami liczenia i pamiętania, uciążliwe zewnętrzne programowanie )
|
|
1947
r. |
|
-
Dwóch pracowników Laboratorium Bella rozpoczyna
eksperymenty z pierwszymi tranzystorami |
|
1949
r. |
|
-
John Mauchly wynajduje Short Code, pierwszy międzynarodowy język
programowania wysokiego poziomu. |
|
1951
r. |
|
-
John Mauchly i John Eckert budują UNIVAC I, pierwszy komputer,
zainstalowany w amerykańskiej instytucji zajmującej się spisami
ludności. Grace Murray Hopper wynajduje translator AO, zamieniający kod
programu w kod binarny (ASM-OBJ) |
|
1952
r. |
|
-
Wbrew panującym opiniom UNIVAC I przewiduje w wyborach prezydenckich
przygniatające zwycięstwo prezydenta Eisenhowera nad Adlaiem Stevensonem
|
|
1953
r. |
|
-IBM
produkuje komputer o nazwie 650, pierwszy wytwarzany masowo. Do czasu
wycofania z rynku w 1969 r. sprzedano 1,5 tys sztuk
|
|
1955
r. |
|
-Naridner
Kapany wynajduje włókno optyczne. American Airlains
instalują utworzoną przez IBM pierwszą dużą sieć danych, łączącą 1,2
tys. dalekopisów |
|
1956
r. |
|
-
IBM opracowuje pierwszy twardy dysk, nazywany RAMAC. Programiści IBM
tworzą język programowania FORTRAN. MANIAC I jest pierwszym
komputerowym programem , który pokonał człowieka w grze w
szachy. |
|
1958
r. |
|
-
Firma Texas Instruments buduje pierwszy układ scalony. Bell Telephone
prezentuje pierwsze modemy. Naukowcy z Laboratorium Bella wynajdują
laser. |
|
1959
r. |
|
-Grace
Murray Hopper i Charles Philips tworzą język programowania COBOL, Xerox
wprowadza na rynek pierwszą komercyjną kopiarkę |
|
1960
r. |
|
-Firma
Digital Equipment Corporation tworzy PDP-1 , pierwszy komputer
wyposażony w klawiaturę i monitor |
|
1962
r. |
|
-
Programiści z MIT tworzą pierwszą grę video |
|
1963
r. |
|
-
Pierwsza mysz opracowana przez Douglasa Engelbarta w Stanford Research
Institute |
|
1964
r. |
|
-
American Standard Association decyduje, że kod ASCII będzie standardem
transferu danych. |
|
1965
r. |
|
-Digital
Equipment Corporation buduje pierwszy mikrokomputer , który
kosztuje 18000 dolarów. Zostaje stworzony uproszczony język
programowania BASIC, który stanie się standardowym językiem
programowania PC. |
|
1968
r. |
|
-
Powstaje firma Intel (po odłączeniu się grupy pracowników od
koncernu Fairchild Semiconductor ). Po raz pierwszy komputer ( HAL
9000) bierze udział w filmie - jest to "2001 Odyseja kosmiczna"
Stanleya Kubricka |
|
1969
r. |
|
-Firma
Honeywell wprowadza H316 "komputer do kuchni" -pierwszy komputer do
domu (10600 $ -może m.in. planować menu ). Startuje ARPAnet prekursor
Internetu |
|
1970
r. |
|
-Wynaleziono
dyskietkę. Intel prezentuje układ pamięci mogący przechowywać 1024 bity
danych. Pierwsz komputerowa drukarka uderzeniowa. Laboratoria Bella
tworzą system Unix |
|
1971
r. |
|
-
Firma Texas Instruments prezentuje pierwszy kieszonkowy kalkulator.
Pojawiają się pierwsze drukarki igłowe. Niklaus Wirth tworzy język
programowania Pascal. W Indiach powstaje pierwsze oprogramowanie
rozpoznawania mowy -Hearsay |
|
1972
r. |
|
-Ray
Tomlinson wynajduje pocztę elektroniczną (e-mail) ATARI wprowadza
"Pong" pierwszą grę komputerową. Laboratoria Bella tworzą język
programowania C |
|
1975
r. |
|
-
Prezentacja pierwszego komputera osobistego Altair 8800 produkowanego
przez firmę MITS z Albuquerque oraz pierwszego ekranu
ciekłokrystalicznego . Firma Xerox wymyśla Ethernet. Powstaje pierwszy
edytor tekstu Electric Pencil. IBM prezentuje drukarkę laserową.
|
|
1976
r. |
|
-Podczas
National Computer Conference w Nowym Yorku firma Data General
prezentuje procesory na.... pępku tancerki. Gary Kildall tworzy system
CP/M a IBM pierwszą drukarkę atramentową,. Steve Wozniak i Steve Jobs
zakładają Apple Computer - pierwszy złożony w garażu komputer Apple
|
|
1977
r. |
|
-
Bill Gates i Paul Allen oficjalnie zakładają firmę Microsoft. Firma
Apple wprowadza Aplle II -pierwszy montowany komputer osobisty ( aż do
1981 r- najchętniej kupowany komputer ) . Tandy i Commodore prezentują
PC z wbudowanymi monitorami, które nie wymagają podłączenia
to telewizora |
|
1978
r. |
|
-Na
rynek wchodzi WordStar, który wkrótce staje się
najpopularniejszym edytorem tekstowym |
|
1979
r. |
|
-
Dan Bricklin i Bob Frankston prezentują graficzny kalkulator VisiCalc (
arkusz kalkulacyjny ) |
|
1980
r. |
|
-Na
rynku pojawia się dBase II |
|
1981
r. |
|
-
IBM prezentuje IBM PC z systemem operacyjnym MS-DOS .Rozpoczyna się
wyścig pomiędzy firmami Apple i IBM. |
|
1982
r. |
|
-Dr
Barney Clark otrzymuje pierwsze sztuczne serce, którym
steruje procesor. Pojawiają się odtwarzacze kompaktowe. Osborne buduje
pierwszy komputer przenośny. Na rynek trafiają pierwsze klony komputera
IBM . Magazyn "Time" przyznaje komputerowi nagrodę "Człowieka roku"
|
|
1983
r. |
|
-
Ułożono pierwszy kabel optyczny między Bostonem, Nowym Yorkiem i
Waszyngtonem. Apple prezentuje pierwszy komputer z graficznym
interfejsem użytkownika i myszą o nazwie Lisa ( 9995 $ ) IBM rozpoczyna
sprzedaż PC XT, który jako pierwszy ma wbudowany twardy dysk
oraz prezentuje PCjr. |
|
1984
r. |
|
-
Pojawiają się pierwsze CD-ROMy . Apple wprowadza na rynek komputery
Macintosh . Budowane są modemy o prędkości 2400 b. Hewlett-Packard
reklamuje pierwszą osobistą drukarkę laserową LaserJet , a pisarz
Wiliam Gibson tworzy termin "cyberprzestrzeń" |
|
1985
r. |
|
-Zostaje
założona America Online. Microsoft tworzy system Windows 1.0 dla IBM
PC. W stanach Zjednoczonych pojawia się Nintendo
|
|
1986
r. |
|
-
Microsoft wchodzi na giełdę. National Science Fundation zgadza się na
utworzenie szkieletu Internetu |
|
1988
r. |
|
-
Microsoft prezentuje system Windows 2.03, którego okna
przypominają okna Maca.Steve Jobs prezentuje NeXT. W internecie pojawia
się samoreplikujący się program- wirus "Internet Worm"
|
|
1989
r. |
|
-
Tim Berners Lee tworzy Sieć -World Wide Web. Xerox wytacza sprawę Apple
o kradzież projekty graficznego interfejsu ( w 1979 r. Steve Jobs
odwiedził zakłady Xerox) |
|
1990
r. |
|
-Intel
wprowadza procesor i486. Pojawia się Windows w wersji 3.0
|
|
1993
r. |
|
-Wprowadzone
zostają komputery PDA typu handheld . Intel wprowadza procesor Pentium
. Mark Andreessen i Eric Bina projektują Mosaic, pierwszą graficzną
przeglądarkę internetową. Zaprezentowany zostaje komputer Apple Newton
|
|
1994
r. |
|
-W
USA staje się dostępny system nawigacji satelitarnej GPS. Intel
sprzedaje 2 mln wadliwych Pentium. Firma Iomega prezentuje napęd Zip,
Mark Andreessen pomaga założyć firmę Netscape |
|
1995
r. |
|
-
Pojawiają się monitory z płaskim ekranem . Microsoft prezentuje Windows
95 i wprowadza pakiet Office 95. Następuje standaryzacja technologii
DVD. Jeffrey Bezos zakłada firmę Amazon.com, a Netscape wchodzi na
giełdę. Powstaje wytworzony przez komputer pełnometrażowy film "Toy
Story " |
|
1996
r. |
|
-
Urządzenia zewnętrzne pozwalają surfować po internecie przy pomocy
telewizora |
|
1997
r. |
|
-
W USA dostępne są już pierwsze odtwarzacze DVD |
|
1998
r. |
|
-Firma
Diamond Multimedia wprowadza pierwszy odtwarzacz MP3. Apple wprowadza
komputery w cukierkowych kolorach- iMac . Niebotycznie wzrastają ceny
akcji serwisów Yahoo i Infoseek. Około 30 mln
użytkowników dokonuje zakupów przez internet
|
|
1999
r. |
|
-
Nadchodzą czasy darmowego systemu operacyjnego Linuks. AOL przejmuje
Netscape'a. Microsoft osiąga zysk 14,48 mld dolarów
|
|
2000
r. |
|
-
Panika spowodowana możliwością awarii - "błąd roku 2000" - na szczęście
grubo przesadzona. Koło rozwoju "maszyn liczących" kręci się dalej
|
góra strony
Generacje komputerów
|
|
|
Generacja
zerowa (1944-1946) |
|
komputery zbudowane na przekaźnikach elektromechanicznych
|
|
|
|
Pierwsza
generacja (1946-1959) |
|
komputery
budowane na lampach elektronowych, programowane w języku maszynowym
|
|
|
|
Druga
generacja (1959-1965) |
|
komputery
budowane na tranzystorach, pierwsze systemy operacyjne, przetwarzanie z
podziałem czasu, języki wysokiego poziomu |
|
|
|
Trzecia
generacja (1965-1975) |
|
komputery
budowane z wykorzystaniem układów scalonych, pierwsze
mikroprocesory, zawartość pamięci wpisywana w procesie produkcyjnym
|
|
|
|
Czwarta
generacja (1975- do dzisiaj) |
|
komputery
wykorzystujące układy scalone wielkiej skali integracji VLSI (Very
Large Scale Integration ), zwiększenie pamięci, zwiększenie szybkości,
produkcja masowa |
|
|
|
Piąta
generacja (cały czas prace badawcze) |
|
wykorzystanie
zjawiska nadprzewodnictwa, komputery kojarzące i uczące się na
podstawie swoich doświadczeń ( sztuczna inteligencja )
|
góra strony
HUMOR
10 powodów dla
których należy mieć komputer
- Możesz
się łudzić, że jesteś lepszy od tych, którzy go jeszcze nie
mają.
- Przestaniesz
mieć problemy na co wydać pieniądze - aby iść z czasem i postępem - do
komputera bez przerwy trzeba coś dokupować.
- Będziesz
mieć pretekst by opuścić nudne imprezy rodzinne i towarzyskie.
- Rozwiniesz
swoje zdolności manualne - w komputerze zawsze znajdzie się coś, co
trzeba naprawić.
- Wreszcie
komuś możesz bezkarnie nawymyślać, lub nawet przyłożyć pięścią.
- Będziesz
mieć złudne poczucie, że jesteś nowoczesny.
- Jeśli
zabezpieczysz dostęp hasłem - nie będziesz musiał się nim z nikim
dzielić.
- Nauczysz
się szpanersko brzmiących pojęć "komputerowych" .
- Przećwiczysz
wielokrotnie swoją odporność nerwową .
- Możesz
się łudzić, że masz nad czymś władzę.
|