„Dodatkowe pieniądze dla szkoły”
Kolejny
raz, dzięki zaangażowaniu nauczycieli oraz dyrekcji Zespół Szkół
Ogólnokształcących i Mistrzostwa Sportowego w Szklarskiej Porębie pozyskał
dodatkowe środki finansowe na zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, tym razem z
funduszy MEN.
Wcześniej
zrealizowaliśmy już trzy projekty - finansowane ze środków krajowych i unijnych.
Szczególnie warto tu wspomnieć o projekcie „Rozwiń skrzydła” realizowanym w ZSO
i MS w latach 2009-2011 finansowanym ze środków unijnych w ramach Europejskiego
Funduszu Społecznego. W projekcie tym realizowanych było 20 różnorodnych zajęć
pozalekcyjnych i pozaszkolnych na kwotę ponad 600 tys. zł.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przeznacza określone
fundusze na projekty wspierające rozwijanie kompetencji kulturowych dzieci i
młodzieży, dzieje się to w ramach
rządowego programu Bezpieczna i przyjazna szkoła - "Z Pasją
na Ty"
Projekt
przygotowany w naszej szkole pod
hasłem „Pokaż co potrafisz” zawierał
pięć rodzajów warsztatów dla
młodzieży gimnazjum i liceum. Podstawową niedogodnością był krótki czas
realizacji, ale dodatkowym naszym założeniem
jest kontynuacja zajęć, już poza projektem, w czasie roku szkolnego.
Głównym
zadaniem warsztatów było umożliwienie uczniom naszej szkoły rozwijanie swoich
pasji, uzdolnień, talentów, wyrażania własnej ekspresji kulturowej,
doskonalenie umiejętności i pogłębianie wiedzy Dzięki pozyskanym środkom mogli
oni nawiązać kontakt z nauką poza budynkiem szkolnym, doskonalić swoje
umiejętności i pogłębiać wiedzę w instytucjach do tego powołanych na terenie
Polski. Mogli również odwiedzić obiekty związane z ich zainteresowaniami,
wykonywać pod okiem fachowców zadania pozwalające na rozwijanie ich zdolności.
Uczestnicy
warsztatów matematyczno-fizycznych z elementami astronomii brali udział w
zajęciach w Centrum Nauki Kopernika oraz w Muzeum Techniki w Warszawie.
Zwiedzili planetarium i orbitarium oraz Muzeum Kopernika w Toruniu. W ramach
warsztatów odbyło się po 24 godziny zajęć z matematyki i fizyki. Pośrednim
efektem tych warsztatów było wejście dwóch uczniów do finału konkursu
matematycznego „KOMA”
Ważnym
elementem było również zaszczepienie uczestnikom zainteresowania astronomią z możliwością
wzięcia przez nich udziału w Szkolnych Warsztatach Astronomicznych odbywających
się cyklicznie na Stacji Turystycznej Orle.
Istnieje tutaj Izerski Park Ciemnego Nieba – jeden z obszarów najmniej
oświetlonych na ziemi, dobrze „widoczny” z kosmosu.
W
warsztatach „Chemiczne pasje” brali udział uczniowie liceum zainteresowani tą
dziedziną wiedzy. Na zajęciach w szkole dzięki zakupionym ze środków projektu
odczynnikom i półproduktom uczestnicy sporządzali kremy, toniki i maseczki do
twarzy. Część zajęć
realizowana była w laboratorium Wydziału Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego, uczestnicy
warsztatów przeprowadzali doświadczenia pod okiem pracowników naukowych
wydziału, dotyczyły one m.in. węglowodorów i ich jednofunkcyjnych pochodnych.
Na warsztatach
fotograficzno-informatycznych prowadzący zajęcia postawił sobie za cel przygotowanie
prezentacji wykorzystującej dawne i nowe
zdjęcia miasta oraz pokazującej zmiany, jakie zaszły w ostatnich 100 latach w
Szklarskiej Porębie. Uczestnicy w czasie plenerów wyszukiwali miejsca
uwiecznione na starych pocztówkach i starając się uzyskać takie samo ujęcie
fotografowanego obiektu zobrazować wpływ upływającego czasu na obiekty i
otoczenie. Warsztaty realizowane były również w szkolnej pracowni informatycznej,
zajęcia tutaj były poświęcone obróbce cyfrowej fotografii i przygotowanie jej
do druku oraz stworzenie prezentacji multimedialnej. Efekty pracy uczniów
pokazane zostały między innymi w trakcie Drzwi Otwartych w dniu 12 grudnia 2012
r.
W
efekcie realizacji projektu poza bezpośrednimi korzyściami dla ucznia pozyskany
został również sprzęt dla szkoły: drukarka laserowa i rzutnik multimedialny,
wykorzystane m.in. do prezentacji efektów działań uczestników warsztatów
fotograficzno-informatycznych i przeprowadzenie szkoleń dotyczących żywienia.
Szklarska
Poręba jak sama nazwa wskazuje jest związana z przemysłem szklarskim od wieków
i tylko szkoda, że huta „Julia” mająca tak bogata historię już nie funkcjonuje.
Ponieważ tradycje szklarskie przetrwały na naszym terenie i funkcjonuje jeszcze
huta „Julia” w Piechowicach i prywatna „Leśna Huta” w Szklarskiej Poręby więc
postanowiliśmy wykorzystać ten potencjał realizując warsztaty „Dziedzictwo Szklarskiej Poręby w
artystycznym szkle kryształowy”. W
pracowni szkolnej zajęcia były prowadzone w kierunku tworzenia witraży i
zapoznania uczestników ze specyfiką pracy w szkle. Wykorzystując
materiały i sprzęt zakupiony ze środków projektowych uczestnicy wykonywali
witraże według własnych projektów. Współpracując z „Leśną Hutą” młodzi adepci szklarstwa przygotowywali
projekty wyrobów kryształowych do samodzielnej realizacji. Wyjazd do huty
„Julia” w Piechowicach pod opieką merytoryczną Pani Reginy Włodarczyk-Puchały,
projektantki i artystki szkła, pozwolił wzbogacić wiedzę uczestników warsztatów
dotyczącą procesu produkcyjnego i dał możliwość obserwowania całej drogi
powstawania wyrobu ze szkła
kryształowego.
Największą
grupę odbiorców miały warsztaty „Kultura i estetyka żywienia” .
Ponieważ w naszej szkole jest wielu uczniów uprawiających czynnie sport
– biathlonistów, biegaczy i badmintonistów, więc dietetyka i suplementacja
sportowa były tematami wzbudzającymi duże zainteresowanie. Zajęcia odbyły się dla
uczniów z podziałem na grupę dziewcząt i chłopców, dla trenerów oraz dla
pracowników przygotowujących posiłki w stołówce szkolnej. Rola płynów w
żywieniu sportowca czy szkodliwość produktów spożywczych to tylko niektóre
tematy tych spotkań. Na specjalnie zajęcia dotyczące żywienia dzieci aktywnych
fizycznie zostali zaproszeni rodzice naszych uczniów-sportowców. Oprócz wykładów
przygotowywane były posiłki w formie szwedzkiego stołu mające na celu
obserwację przez dietetyków wyborów żywieniowych młodzieży i omówienie oraz
korygowanie tych wyborów na kolejnych zajęciach. Spotkanie z dietetykami umożliwiło również
pracownikom stołówki na poszerzenie swoich horyzontów żywieniowych.
W
kolejnym bloku warsztatowym zaproszeni specjaliści dokonali pomiaru składu
ciała zawodników, przeanalizowali i omówili te wyniki.
Projekt
cieszył się dużym zainteresowaniem młodzieży i pozwolił sporej grupie na konstruktywne spędzenie wolnego czasu. Dał
szansę rozwoju swoich pasji i zainteresowań, zdobycie nowej wiedzy i
doświadczeń.
Maciej
Dymarski
|