Skorzystaj z
materiałów przygotowanych przez uczniów
Eutanazja i przeszczepy - praca w grupach na lekcji ( 29.09.2011)
Eutanazja
Grupa 1
Eutanazja jest to przyspieszenie lub niezapobieganie
śmierci. Ma ona na celu skrócenie cierpień chorego człowieka. W większości
krajów naszego globu jest ona uznawana za przestępstwo. Problem eutanazji tkwi
w jej interpretacji.
We wszystkich krajach oprócz Holandii i Andaluzji
(Hiszpania) podejście do tzw. „godnej śmierci” jest jednoznaczne – w świetle
prawa jest ona przestępstwem. Eutanazja jest egzekwowana jako świadome pozbawienie życia drugiego
człowieka.
Grupa 2
Judaizm: Żydowskie
prawo odrzuca wszelkie środki , które zmierzają do skrócenia ludzkiego życia.
Są za to dyskusje na pewnymi wyjątkami.
Chrześcijaństwo:
Etyka katolicka odrzuca eutanazję bezpośrednią, czyli położenie kresu
życia osób upośledzonych, chorych lub umierających.
Islam : Eutanazja została potępiona przez państwa.
Buddyzm: Buddyzm nie aprobuje eutanazji ze względu na swoja
naukę o karmie.
Hinduizm: Eutanazja jest postrzegana jako śmierć z wyboru i
aprobowana jako ucieczka od własnego „ja” , które cierpi, daje możliwość
uwolnienia od niewygodnej formy życia, przejścia do następnego.
Grupa 3
Szpital dziecięcy w
Holandii przeprowadzał eutanazję dzieci. Według Ministerstwa Sprawiedliwości do
prokuratury zostały zgłoszone 4
przypadki eutanazji dzieci w 2003 roku,
2 przypadki w 2002 roku, 7 przypadków w 2001 r. i 5 przypadków w 2000 r.
Prawie
połowa belgijskich pielęgniarek asystujących przy wykonywaniu eutanazji
przyznaje, że zdarzały sie przypadki, gdy pacjenci byli usmiercani bez
ich zgody. Eutanazja w Belgii jest legalna, ale podlega ścisłym
regulacjom - musi być przeprowadzona przez lekarza i za zgodą pacjenta.
Niedawno
ujawnione fragmenty dokumentów sądowych potwierdzają fakt, że
podczas ewakuacji pacjentów szpitali w Nowym Orleanie przy
dewastującej powodzi, która nawiedziła region we wrześniu 2005
roku lekarze wstrzykiwali śmiertelne dawki leków ciężko chorym
pacjentom celem szybkiego zakonczenia ich życia.
Przeszczepy
Grupa 4
Najczęściej przeszczepianymi narządami są nerki, skóra, serce, płuca, wątroba, trzustka,
jelita, szpik kostny, tętnica, rogówka.
Podział
przeszczepów:
-
autogeniczny – polega na przeniesieniu własnej tkanki lub narządu z jednego
miejsca na drugie, np. przeszczep skóry
-
izogeniczny – polega na przeniesieniu tkanki lub narządu między osobnikami
identycznymi genetycznie, np. bliźniętami
jednojajowymi
-
allogeniczny –polega na przeniesieniu tkanki lub narządu między osobnikami tego
samego gatunku o podobnym ale nie jednakowym genotypie, np. człowiek – człowiek
-
ksenogeniczny – polega na przeszczepieniu tkanki lub narządu między osobnikami
różnego gatunku np. świnia –człowiek
Ludzie z
przeszczepionymi nowymi narządami mogą żyć po operacji długo i aktywnie. W
Polsce żyje ok. 10 tys. osób z przeszczepionymi narządami, a 2 tys. czeka na
przeszczepy.
Grupa 5
Zabiegi tego
typu są bardzo skomplikowane i pracochłonne. Niektórzy twierdzą, że to
najtrudniejsze zabiegi chirurgiczne, ponadto występuje to ryzyko, że
wszczepiony narząd się nie przyjmie.
Zdarzają się
przypadki, kiedy mamy do czynienia z sytuacją odwrotną, czyli przeszczep zwraca
się przeciw gospodarzowi i stara się go zniszczyć.
Warunki
powodzenia przeszczepu:
- zgodność
tkankowa
- właściwy
dobór dawcy i biorcy
-zastosowanie
dobrego płynu prezerwacyjnego i metody
prezerwacji dla transplantu
-
odpowiednie leczenie immunologiczne
-
umiejętność rozpoznania i leczenia
procesu odrzucania narządu przez organizm biorcy
-
zapobieganie powikłaniom i ich leczenie
Grupa 6
· Transplantologia to nauka w służbie człowieka,
jednak zastrzega, że dar ciała musi być bezinteresowny i w przypadku dawstwa
żywego nie szkodzić życiu dawcy ( kościół katolicki)
· Świadkowie Jehowy, którzy odrzucają możliwość transfuzji
krwi, akceptują transplantacje pod warunkiem, że zostanie wykonana bez
przetoczenia krwi
· Radykalny odłam islamu, szyici , zakazuje
pobierania organów od zmarłych muzułmanów, chyba, że miałoby to uratować życie innemu wyznawcy tej religii
· Bardziej liberalny odłam islamu, sunnici,
uważają, że transplantologia służy ludziom pod warunkiem, że transplantacja
jest wykonywana w sposób nieuwłaczający godności, w sytuacji gdy jest to jedyny
sposób ratowania życia. Dawca musi być dobrowolny, nie może być człowiekiem
skazanym na śmierć
·
Buddyści uważają akt ofiarowania narządu za
wyczyn określony mianem heroizmu, nie kwestionują go. Zwracają jednak uwagę na zagrożenie
płynące z możliwości istnienia czarnego rynku narządów
· W judaizmie istniał dialog na temat
transplantologii, ale obecnie uznanym poglądem jest poparcie dla
przeszczepiania narządów, jako sposobu ocalenia ludzkiego życia
· Jedyną religią, która współcześnie sprzeciwia
się przeszczepom organów to szintoizm
|