powrót na stronę główną
informacje-materiały
Informatyka - Maciej
Dymarski
Dane ziarniste (dyskretne, cyfrowe, kwantowe) i ciągłe (analogowe)
Dyskretyzacja tekstu (kod ASCII)
Dyskretyzacja obrazu
góra strony
|
Dane ziarniste ( inaczej dyskretne, cyfrowe, kwantowe) i ciągłe (analogowe ) |
|
Zależnie od natury zjawiska fizycznego dane mogą mieć charakter ziarnisty (dyskretny) lub ciągły (analogowy).
W przypadku danych ziarnistych mamy do czynienia z pewnymi
elementarnymi obiektami lub zdarzeniami, dającymi się policzyć czyli
przedstawić w postaci skończonej liczby całkowitej np. zapałki w
pudełku, liczba uczniów w klasie, liczba impulsów
elektrycznych odebranych w określonym czasie, cena artykułu w sklepie
(niepodzielna jednostka monetarna to 1 grosz).
Patrząc na to zagadnienie od strony technicznej, wszędzie tam, gdzie
możemy technicznie zarejestrować pewien niepodzielny, podstawowy
element (ziarno, kwant) mamy do czynienia z danymi ziarnistymi
(dyskretnymi, kwantowymi, cyfrowymi). Takim kwantem będzie jedna
zapałka, jeden człowiek, jeden wagon ... ( a ile jest wagonów w
"Lokomotywie" J.Tuwima ?)
Sytuację odwrotną mamy z danymi ciągłymi. Są one reprezentowane przez
zjawiska fizyczne z natury ciągłe. Np. odległość - wyrażamy
ją w jakichś jednostkach, ale jest ona wielkością z natury ciągłą,
zawsze mogę znaleźć jednostkę mniejszą od tej używanej - metr,
milimetr, mikrometr, nanometr itd. Możemy wymienić wiele danych
z natury ciągłych : temperatura, ciśnienie, masa, napięcie elektryczne
itd.
Chcąc pracować z danymi ciągłymi w praktyce zamieniamy je przy pomocy
narzędzia pomiarowego na dane dyskretne. Dokładność pomiaru wielkości
ciągłych jest zawsze ograniczona, wynika z dokładności narzędzia
pomiarowego i z pnktu widzenia narzędzia pomiarowego ma charakter
dyskretny np. najmniejszą podziałką linijki jest 1mm więc podając
pomiar długości w mm przedstawiamy w sposób dyskretny wielkość
ciągłą. Nie jesteśmy w stanie danych analogowych gromadzić i
przetwarzać bez takiej zamiany. Oczywiście popełniamy zawsze jakiś błąd
wynikający z dokładności narzędzia pomiarowego (błąd pomiaru).
Ograniczona dokładność prowadzi więc do utraty części informacji, choć
nie zawsze jest to strata praktycznie istotna. Wykonując stół
nie będziemy przecież podawać jego wymiarów w mikrometrach.
|
góra strony
|
Dyskretyzacja tekstu (kod ASCII) |
|
Ponieważ
komputery operują na liczbach, a konkretnie na liczbach zapisywanych w
systemie binarnym (dwójkowym), więc wszystkie informacje
przetwarzane przez komputer muszą być liczbami. Jak w takim razie
poradzić sobie z przetwarzaniem tekstu, jak ciąg znaków
graficznych zamienić na liczby ? Okazuje się, że sposób jest
bardzo prosty, jeżeli każdemu znakowi graficznemu
przypiszemy jednoznacznie liczbę uzyskamy możliwość wyrażenia dowolnego
tekstu w postaci ciągu liczb, a z tym komputer poradzi już sobie bez
problemu.
Takie przyporządkowanie zostało opracowane i
przyjęte jako standard kodowania znaków i nosi nazwę kodu ASCII
( czyt. aski), co stanowi skrót od pełnej nazwy "American
Standard Code for Information Interchange".
W ten sposób przeprowadzamy dyskretyzację tekstu czyli zamieniamy coś co z natury nie jest liczbą na liczbę.
Do zapisywania kodów ASCII wykorzystuje się najmniejszą
jednostkę pamięci czyli 1bajt. Bajt to 8 bitów i przy pomocy
kombinacji 0 i 1 możemy zapisać w jednym bajcie liczbę z zakresu od 0
do 255, mamy więc do dyspozycji 256 kodów liczbowych i tak
np.litera A to liczba 65 co w postaci binarnej wygląda tak:
01000001
Kody od 0-32 i 127 to znaki sterujące używane do przesyłania informacji
pomiędzy komputerami lub pomiedzy komputerem a innymi urządzenia np.
zmiana wiersza , sygnał dźwiękowy itd. )
Kody 33-126 to duże i małe litery, cyfry, znaki przestankowe (średnik,
przecinek, kropka itd.), nawiasy oraz znaki specjalne (procent, dolar itd.)
Ten zakres kodów wykorzystujący 7 bitów (ósmy bit
jest wtedy zerem) jest ogólnoświatowy i dzięki temu
klawiatura wykonana gdziekolwiek na świecie będzie kompatybilna z
komputerem stojącym na naszym biurku.
Kody od 128-255 to tzw. "rozszerzony zestaw znaków" zawierający
kody przypisywane w zależności od kraju np. kody liter występujących
tylko w języku polskim: ą, ę , ó, ł, ń itd. Ta umowa musi być również w danym kraju jednoznaczna.
Słowo Dom będzie rozumiane przez komputer jako: 01000100 01101111 01101101
|
góra strony |
Dyskretyzacja obrazu
|
|
Obraz w
monitorze czy telewizorze również względnie łatwo poddaje się
dyskretyzacji. Pierwszy krok to podział obrazu na jednakowe elementy
tworzące siatkę, logika wskazuje, że im mniejsze te elementy tym
wierniej odwzorowany będzie obraz (czyli im wyższa rozdzielczość tym
lepsza jakość obrazu, łagodniejsze krawędzie, niewidoczne pojedyncze
piksele).
W obrazie czarno-białym w każdym oczku sieci trzeba wyznaczyć
również tzw. poziom szarości, inaczej stopień "zaczernienia"tego oczka w
umownej skali od 0-smolista czerń do 63-śnieżna biel. Podsumowując,
żeby przesłać informację o jednym pnkcie na ekranie trzeba przesłać
dwie liczby (miejsce na ekranie i siłę strumienia elektronów
uderzających w warstwę luminescencyjną ekranu), żeby stworzyć jeden
nieruchomy obraz trzeba przesłać tyle par liczb ile jest punktów
na ekranie. Nieruchome obrazy trzeba wymieniać na tyle szybko, żeby oko
ludzkie posiadające określoną bezwładność nie widziało tych zmian, tylko
miało wrażenie, że obraz jest ruchomy. W technice mówimy o częstotliwości odświeżania obrazu.
W obrazie kolorowym, żeby zapalić jeden punkt trzeba wysłać cztery
liczby - jedna wskazuje punkt na ekranie natomiast trzy pozostałe to
nasycenie podstawowych trzech barw RGB (red, green, blue). W
telewizorze czy monitorze kineskopowym były trzy wyrzutnie
elektronów, które skupiały wiązki w jednym punkcie, w
telewizorach LCD każdy piksel składa sie z trzech subpikseli
posiadających odpowiednio filtry RGB przepuszczające białe światło
emitowane przez lampę fluorescencyjną.
Żeby przesłać jeden nieruchomy kolorowy obraz trzeba przesłać tyle
czwórek liczb ile pikseli jest na ekranie. I znowu trzeba te
nieruchome obrazy wymieniać na tyle szybko, żeby widz miał wrażenie
ruchu na ekranie. |
|