Uczniowie Gimnazjum Mistrzostwa
Sportowego i Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego w Szklarskiej
Porębie od jesieni 2016 r. do lata 2017 roku uczestniczyli w
interdyscyplinarnym, międzyszkolnym projekcie edukacyjnym pod nazwą:
"Rzeka Kamienna - środowisko przyrodnicze na wybranym odcinku”. W
projekcie tym wzięło udział 20 uczniów. Było to 15 uczniów Gimnazjum
Mistrzostwa Sportowego oraz 5 Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego.
Każdy uczestnik projektu wziął udział w 2 warsztatach terenowych. Na zajęciach
terenowych, w trakcie których zbieraliśmy próbki potrzebne do badań każdy z
nas, uczestników miał zapewniony suchy prowiant oraz obiad, który jedliśmy po
naszych wyprawach. Plenerowe wypady nie mogły się odbyć bez profesjonalnych narzędzi,
które zostały zakupione w ramach projektu, a były to specjalistyczne sprzęty
pomiarowe, badawcze i rejestrujące. Poza tym w ramach projektu zakupiono dla
nas pomoce dydaktyczne, które pomagały nam wyszukiwać różne informacje o
roślinach i zwierzętach napotkanych na drodze naszych wypraw. Przy każdym
wyjściu obecni byli nasi opiekunowie, którzy troszczyli się o nasze
bezpieczeństwo i wspomagali nas swoją wiedzą z dziedzin przyrodniczych. Gdy
zakończyła się pierwsza tura projektu realizowana od października do grudnia
2016 roku mieliśmy, krótką przerwę spowodowaną porą zimowa. Rzeka Kamienna
płynie w górach, więc trudno było się do niej dostać zimą. Wtedy znaleźliśmy
czas na uporządkowanie dotychczasowych materiałów zebranych na wspólnych
wyjściach. Po stopnieniu śniegów na nowo zaczęliśmy realizować zadania
projektowe. Drugą turę zajęć zaczęliśmy w kwietniu i trwała ona do końca
czerwca 2017 roku. Gdy czas wypraw minął to sporo czasu przesiedzieliśmy w
laboratorium przeglądając pod mikroskopem nasze znaleziska. Z każdego
przedmiotu mieliśmy trzygodzinne laboratoria. W ich trakcie, pod nadzorem
nauczycieli przeprowadzaliśmy badania, które były jednym z głównych celów
projektu. Gdy przyszedł czas na przygotowywanie się do prezentacji projektu
otrzymaliśmy samodzielne zadania do wykonania. Efektem naszej wspólnej pracy
jest folder, który możemy Państwu zaprezentować.
Karol Gontarz uczeń
klasy II LS
|