INFORMACJE O ZMIANACH obowiązujących od 2015 roku
Przedmioty, z
których
trzeba obowiązkowo zdawać egzamin maturalny, będą takie same jak
dotychczas: język polski, matematyka i język obcy. Jednak każdy
absolwent będzie musiał również obowiązkowo przystąpić do
egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej na poziomie
rozszerzonym lub - w przypadku języka obcego nowożytnego - rozszerzonym
albo dwujęzycznym.
1.
Egzamin maturalny jest przeprowadzany z przedmiotów
obowiązkowych oraz przedmiotów dodatkowych i składa się z
części
ustnej oraz z części pisemnej.
2. W przypadku egzaminu maturalnego z przedmiotów
dodatkowych:
- absolwent przystępuje
obowiązkowo do jednego egzaminu w części pisemnej
- absolwent ma
również prawo
przystąpić do egzaminu z nie więcej niż pięciu kolejnych
przedmiotów oprócz przedmiotu, do
którego
przystępuje obowiązkowo
- wybór przedmiotu
nie jest zależny od typu szkoły, do której absolwent
uczęszczał, ani od przedmiotów, których
uczył się w zakresie rozszerzonym w tej szkole.
3.
Do egzaminu maturalnego - zarówno w części ustnej, jak i w
części pisemnej - zdający przystępuje w szkole, którą
ukończył.
4.
W szczególnych wypadkach absolwent może zostać skierowany na
egzamin maturalny do innej szkoły, np.
- w przypadku części ustnej -
jeżeli
w danej szkole nie ma nauczycieli specjalistów z zakresu
danego
języka obcego nowożytnego
- w przypadku części ustnej
i/lub pisemnej - jeżeli macierzysta szkoła absolwenta została
zlikwidowana lub przekształcona.
Tabelka:
Przedmioty
obowiązkowe
|
część
pisemna
|
część
ustna
|
język
polski
(poziom
podstawowy)
język
obcy nowożytny
(poziom
podstawowy)
matematyka
(poziom
podstawowy)
język
mniejszości narodowej
(poziom
podstawowy)1
|
język
polski
(bez
określania poziomu)
język
obcy nowożytny
(bez
określania poziomu)
język
mniejszości narodowej
(bez
określania poziomu) 1
|
OBJAŚNIENIA:
1.
Do egzaminu z języka mniejszości narodowej jako przedmiotu
obowiązkowego przystępują wyłącznie absolwenci szkół i
oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej.
Tabelka:
Przedmioty
dodatkowe
|
każdy
absolwent przystępuje
obowiązkowo
do części
pisemnej
egzaminu
z
jednego przedmiotu
dodatkowego
|
|
część
pisemna
|
część
ustna
|
wybór
spośród:
• biologia
(poziom
rozszerzony)
• chemia
(poziom
rozszerzony)
• filozofia
(poziom
rozszerzony)
• fizyka
(poziom
rozszerzony)
• geografia
(poziom
rozszerzony)
• historia
(poziom
rozszerzony)
•
historia muzyki
(poziom
rozszerzony)
•
historia sztuki
(poziom
rozszerzony)
• informatyka
(poziom
rozszerzony)
•
język łaciński i kultura antyczna
(poziom
rozszerzony)
•
język mniejszości etnicznej
(poziom
rozszerzony)
•
język mniejszości narodowej
(poziom
rozszerzony)
•
język obcy nowożytny
(poziom
rozszerzony lub dwujęzyczny) 2
•
język polski
(poziom
rozszerzony)
•
język regionalny
(poziom
rozszerzony)
•
matematyka
(poziom
rozszerzony)
•
wiedza o społeczeństwie (WOS)
(poziom
rozszerzony)
|
wybór
spośród:
•
język mniejszości etnicznej
(bez
określania poziomu) 3
•
język mniejszości narodowej
(bez
określania poziomu) 3
4
•
język obcy nowożytny
(bez
określania poziomu lub poziom dwujęzyczny) 2
3 4
•
język regionalny
(bez
określania poziomu) 3
|
Objaśnienia:
2.
Do egzaminu z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu dodatkowego na
poziomie dwujęzycznym może przystąpić każdy absolwent, niezależnie od
typu szkoły, do której uczęszczał.
3.
Jeżeli absolwent zdecyduje się przystąpić do części ustnej egzaminu z
języka mniejszości etnicznej, narodowej, obcego nowożytnego lub
regionalnego - musi również przystąpić do części pisemnej
egzaminu z tego samego języka odpowiednio na poziomie rozszerzonym albo
- jako dodatkowa opcja w przypadku języka obcego nowożytnego -
dwujęzycznym.
4.
Opcje wyboru języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego
oraz dodatkowego
Informacja prasowa
Ministerstwa Edukacji Narodowej
W
niezmienionym kształcie pozostanie obowiązkowa część egzaminu
maturalnego, na której rozstrzyga się, czy
maturzysta zdał
maturę. Składa się na nią egzamin pisemny i ustny z języka
polskiego, egzamin pisemny i ustny z języka obcego nowożytnego oraz
egzamin z matematyki – wszystkie przeprowadzane w
oparciu o
wymagania, określone w podstawie programowej dla
poszczególnych przedmiotów w zakresie
podstawowym.
Spośród
tych pięciu egzaminów cztery będą przeprowadzane w
dzisiejszym
kształcie; zmianie ulegnie jedynie sposób
przeprowadzania
egzaminu ustnego z języka polskiego. Ocenianie przygotowanej
wcześniej prezentacji maturalnej będzie zastąpione przez
ocenę
umiejętności tworzenia przez maturzystę wypowiedzi ustnej na
temat wylosowanych podczas egzaminu pytań. Jest to jedna z
kluczowych umiejętności, którą, zgodnie z nową
podstawą
programową, uczeń powinien opanować na lekcjach języka polskiego.
Znaczenie tej umiejętności w dalszej nauce oraz życiu zawodowym trudno
przecenić.
Dalsza
część egzaminu maturalnego służy pomiarowi umiejętności maturzysty dla
celów rekrutacyjnych do szkół wyższych.
Dlatego,
podobnie jak dotychczas, maturzysta będzie sam wskazywał
przedmioty dodatkowe, z których chce zdawać
egzamin. Te
egzaminy służą zmierzeniu, w jakim stopniu jest on przygotowany do
studiów i dlatego nie mają określonego progu
zdawalności.
Ponieważ
w zreformowanej szkole ponadgimnazjalnej każdy uczeń będzie miał
obowiązek uczyć się wybranych przedmiotów na
poziomie
rozszerzonym, wszystkie egzaminy maturalne w tej części matury będą
przeprowadzane tylko na jednym poziomie - w oparciu o wymagania,
określone w podstawie programowej dla poszczególnych
przedmiotów w zakresie rozszerzonym. Zapewni to lepszą
porównywalność kandydatów w procesie
rekrutacji na
poszczególne kierunki studiów.
Z
obecnej praktyki rekrutacyjnej polskich uczelni wynika, że od
kandydatów na każdy kierunek studiów szkoły
wyższe
oczekują solidnej wiedzy, z co najmniej jednego przedmiotu.
Dlatego, wychodząc naprzeciw sugestii Konferencji Rektorów
Akademickich Szkół Polskich, od roku 2015 wprowadzony
zostanie
obowiązek przystąpienia na maturze do egzaminu z jednego
wybranego przez maturzystę przedmiotu dodatkowego.
Szczegóły
założeń egzaminu maturalnego od 2015 r.
1.
Zmieniona podstawa przeprowadzania egzaminu maturalnego
Egzamin
maturalny będzie przeprowadzony na podstawie wymagań ustalonych
w
podstawie programowej kształcenia ogólnego a nie –
jak
obecnie – na podstawie standardów wymagań,
określonych w
odrębnych przepisach. Od roku 2015 ten sam dokument będzie
określał zarówno proces kształcenia, jak i efekty tego
procesu.
2.
Odchodzimy od „klucza”
Ocenianie
holistyczne (wprowadzone już od tego roku przy egzaminie gimnazjalnym)
zostanie zastosowane również przy nowym egzaminie
maturalnym. W
tym sposobie najważniejsze jest ocenianie umiejętności ucznia i jego
toku rozumowania.
3.
Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie
Lista przedmiotów obowiązkowych, z których
przeprowadzany będzie egzamin
maturalny nie ulegnie zmianie:
a) język polski (część ustna i pisemna)
b) język obcy nowożytny (część ustna i pisemna)
c) matematyka (część pisemna)
d) język mniejszości narodowej – dla absolwentów
szkół lub oddziałów
z nauczaniem języka danej mniejszości narodowej (część ustna i
pisemna).
Egzamin maturalny z przedmiotów obowiązkowych będzie zdawany
na poziomie podstawowym.
4.
Lista przedmiotów maturalnych do wyboru
Lista
przedmiotów do wyboru, z których przeprowadzany
będzie egzamin maturalny,
będzie obejmowała wszystkie przedmioty ujęte w podstawie programowej,
dla których
przewidziano nauczane na IV etapie edukacyjnym w zakresie rozszerzonym:
a) biologia;
b) chemia;
c) filozofia;
d) fizyka;
e) geografia;
f) historia;
g) historia sztuki;
h) historia muzyki;
i) informatyka
j) język polski;
k) języki obce nowożytne;
l) język łaciński i kultura antyczna;
m) język mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych, język
regionalny;
n) matematyka;
o) wiedza o społeczeństwie.
W
porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów, z
projektowanej listy przedmiotów do wyboru wyłączono jedynie
wiedzę o tańcu, zdawaną do tej pory przez najmniejszą
(kilkudziesięcioosobową) grupę uczniów. Wymagania
egzaminacyjne
dla poszczególnych przedmiotów są obecnie
ustalone w
rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej. Nie określa ono
podstawy dla przedmiotu wiedza o tańcu. Nie ma więc ustalonych wymagań
na podstawie których mógłby zostać przeprowadzony
egzamin
maturalny z tego przedmiotu.
5.
Przedmioty do wyboru będą zdawane tylko na jednym poziomie
Obecnie
zdający może wybrać poziom podstawowy lub poziom rozszerzony dla
przedmiotów dodatkowych. Od 2015 r. będzie jeden poziom
–
odpowiadający podstawie programowej każdego przedmiotu w
zakresie
rozszerzonym.
6.
Obowiązkowy egzamin z przedmiotu do wyboru - bez progu zdawalności
Dotychczas
zdający nie musiał przystępować do egzaminu maturalnego z dodatkowych
przedmiotów (w roku 2011 prawie 32 % zdających nie wybrało
żadnego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym). Od
2015,
aby otrzymać świadectwo maturalne, uczeń będzie miał obowiązek
przystąpienia do co najmniej jednego egzaminu dodatkowego.
Wybrany przedmiot będzie mógł być inny niż te,
których zdający uczył się w zakresie rozszerzonym
w szkole
ponadgimnazjalnej.
Powyższe
rozwiązanie jest analogiczne do obowiązującej obecnie zasady, że
wybór przedmiotu zdawanego na egzaminie maturalnym
nie
jest zależny od typu szkoły, do której uczęszczał
absolwent, ani od przedmiotów nauczanych w tej szkole.
7.
Koniec z prezentacją maturalną
Jedną
z
istotniejszych, będzie zmiana formuły egzaminu ustnego z języka
polskiego. Zamiast dotychczasowej, przygotowywanej wcześniej,
prezentacji maturalnej, zdający będzie odpowiadał na wybrane
losowo pytania, przygotowane przez CKE. Głównym celem
egzaminu,
podlegającym ocenie, będzie sprawdzenie umiejętności tworzenia
wypowiedzi na określony temat inspirowanej tekstem kultury –
w
formie monologowej i dialogowej. Polecenia w zadaniach
będą ukierunkowywać wypowiedź ucznia i odwoływać się do
załączonego tekstu.
Część
ustną egzaminu z języka polskiego przeprowadzą i ocenią przedmiotowe
zespoły egzaminacyjne powołane w szkole, do której
uczęszczał absolwent.
Zdający,
po wylosowaniu pytania będzie miał 15 minut na przygotowanie swojej
wypowiedzi. Następnie otrzyma 10 minut na wypowiedź oraz 5
minut
na dyskusję, dotyczącą tej wypowiedzi, z zespołem przedmiotowym.
Wypowiedź
ucznia będzie oceniana według kryteriów holistycznych. Brane
będą pod uwagę przede wszystkim warstwa merytoryczna,
organizacja
tekstu oraz poziom sprawności komunikacyjnych
zdającego i
poprawności językowej jego wypowiedzi.
|